Tiina on huomannut, että energiatasot ovat nousseet ruokavaliomuutoksen myötä.
Tiina Heikkinen, 32, on parin viikon ajan opetellut uudenlaista ateriarytmiä. Hän on mukana Iltalehden ja Hetki-tuotteiden testiryhmässä*, jossa tavoitteena on elämäntapojen muutos ja energisempi, parempi olo.
Elämänmuutoksen tueksi Tiina saa neljäksi viikoksi testiin Hetki-tuotteita, eli valmiita salaattiaterioita, välipalatuotteita ja ruoanlaittoa helpottavia valmiiksi pestyjä salaattisekoituksia ja -kasvissekoituksia. Apuna muutoksessa on myös personal trainer ja ravintovalmentaja Marianne Särkiniemi, jonka kanssa Tiina on käynyt läpi ruokailutottumuksiaan.
– Muutimme Mariannen kanssa annoskokoja niin, että syön nyt päivällä enemmän kuin ennen. Se on vaikuttanut siihen, että makeanhimoa ei synny iltaisin samalla tavalla, hän kertoo.
Aiemmin Tiinan suurin ongelma on ollut iltoihin painottuva herkuttelu. Illan aikana saattoi mennä esimerkiksi suklaalevy. Lisäksi yöt ovat katkonaisia kahden pienen lapsen kanssa, ja väsymys ruokkii omalta osaltaan herkkuhimoa.
Uuden ruokavalion myötä vanha iltarutiini on kuitenkin jäänyt pois.
– Töissä olen välillä ottanut pari suklaapalaa, kun sitä on ollut tarjolla, mutta muuten herkut ovat jääneet kokonaan pois.
Myös energiatasot ovat nousseet ja Tiina tuntee jaksavansa päivän aikana paremmin kuin ennen.
– Ensimmäisen viikon jälkeen on alkanut oikeasti tuntua siltä, että energiaa on enemmän. Toki lapset heräilevät edelleen öisin, mutta silti tuntuu, että uni riittää paremmin. Myöskään mahaongelmia ei ole kahden viikon aikana ollut ollenkaan, hän pohtii.
Kasvisten lisääminen helppoa
Vastikään töihin palanneena kahden pienen lapsen äitinä Tiina on huomannut, että Hetki-tuotteet ovat helpottaneet arkea ja säästäneet aikaa ruoanlaitolta.
– Tuorepuurot ovat ehdoton suosikkini. Ne ovat todella hyviä ja menevät sekä aamiaisena että välipalana. Valmiit lounassalaatit ovat myös käteviä, sillä otan joka päivä töihin mukaan aamiaisen, lounaan ja välipalan, Tiina kuvailee.
Iltaisin ja viikonloppuisin hän syö samaa ruokaa 2- ja 4-vuotiaiden lastensa kanssa. Aiemmin vihannesten käyttö ruoanlaitossa oli vähäistä, sillä kuoriminen ja pilkkominen tuntui työpäivän jälkeen raskaalta. Valmiiksi pestyt ja pilkotut Hetki-vihannessekoitukset ovat muuttaneet koko perheen ruokavalion.
– Wokkivihannesten avulla on ollut helppo lisätä kasviksia kaikkiin ruokiin, mitä olen tehnyt. Hyvin ovat maistuneet lapsillekin, Tiina iloitsee.
Painonpudotus vauhdilla käyntiin
Pitkän tähtäimen tavoitteena Tiinalla on pudottaa noin 20 kiloa, jotka ovat kertyneet raskauksien myötä. Ruokailutottumuksien muuttamisen jälkeen tuloksia on tullut jo kahdessa viikossa enemmän kuin hän uskalsi toivoa.
– Seitsemän kiloa on jo lähtenyt, ja kerrankin tuntuu siltä, että on tehnyt oikeanlaisia muutoksia. Tästä on hyvä jatkaa, Tiina iloitsee.
Hetki-tuotteiden kanssa ennakoiminen on helppoa, eikä kiireistä aikataulua voi käyttää tekosyynä epäterveellisiin valintoihin.
– Kun ruoat ovat valmiina, rytmi syömisessä pysyy koko ajan, eikä eteen tule sellaista tilannetta, että tekee mieli vain ottaa nopeasti jotain epäterveellistä. Emme ole tämän parin viikon aikana ostaneet kotiin ollenkaan valmisruokaa, Tiina kertoo.
– Ja kyllähän sekin auttaa, että Marianne on soittanut joka perjantai ja tsempannut. On kiva, että olen voinut kertoa hyvistä tuloksista.
Tiina on töissä sairaalassa, ja myös työkaverit ovat innolla mukana hänen elämänmuutosprojektissaan.
– He ovat kiinnostuneita siitä, mitä syön ja kyselevät, onko tuloksia tullut. Olemme yhdessä tutkineet, mitä tuotteet sisältävät, ja huomanneet, että ravintoarvot ovat todella hyvät, hän kertoo.
Hetki-lounassalaattipakkauksiin on lisätty syö hyvä olo -merkki, joka viestii tuotteiden hyvistä ominaisuuksista, kuten proteiinin määrästä tai rasvan laadusta. Lounassalaattipakkauksista löytyykin nyt esimerkiksi merkintöjä ”runsasproteiininen” tai ”hyvä pehmeän rasvan lähde”.
– Halusimme helpottaa hyvien ruokavalintojen tekemistä, joten laskimme tuotteiden ravintoarvot entistä yksityiskohtaisemmin auki. Tänä päivänä, kun erilaisten ruokavalioiden kirjo alkaa olla hyvin laaja ja hyvinvointiin halutaan panostaa koko ajan enemmän, oli hyvä aika lisätä pakkauksiin entistä tarkempaa tietoa tuotteiden vaikutuksesta hyvinvointiin, kertoo Hetki-tuotteista vastaava markkinointipäällikkö Arja Sarre.
* Testiryhmä on toteutettu vuoden 2020 alussa.